2013. július 3., szerda

Cukkini a sokoldalú... Mert Fő az egészség!

A cím második része rögtön magyarázatra szorul! Kampány van! Olyan kampány, amiben én is szívesen részt veszek. Mielőtt elmondom miért, röviden az előzményekről. Gyomro-Sokk Katától kaptam egy felkérést, akit szintén felkértek olyanok, akiket azt megelőzően már felkértek. Értitek! Ez tehát egy láncolat, de nem olyan, amit nem csípek. Mivel itt az egészségről van szó, szívesen veszek részt benne. 
A mottó: "Fő az egészség!"

Itt vagyok tehát én. Kevesen tudják, de nem is sokat beszélek róla. Nem szégyellem! Több éve kiderült kettes típusú cukorbetegségem. Eleinte gyógyszerrel, később inzulinnal próbáltam kúrálni bajomat. Mindezek ellenére, komoly szövődmények jelentkeztek. Más okok is közrejátszottak, de ennek az állapotnak is köszönhetem, hogy három éve, súlyos betegségem miatt, életemet csak bal lábam térd alatti amputálásával tudták megmenteni. Ugyanekkor jobb kezem is műtétre szorult, és korlátozottan mozgásképtelenné vált.
Nem adtam fel!  Ajándékba kapott új életemet, átalakítottam. Megtanultam bal kézzel írni, és mindent a meglévő állapotomhoz igazítottam. Eredeti szakmámat (Órás voltam, és vagyok) kénytelen voltam feladni. Ennek ellenére kényszernyugdíjasként, amit tudok, megcsinálok. A műtéteim után meglévő, állandó fájdalmat megszoktam, nem foglalkozok vele. Fontos kiemelnem családom, de elsősorban Feleségem támogatását!
Mivel kénytelen voltam teljesen újragondolni életemet, hasznossá tenni magam, egyik hobbim felé fordultam. Amatőr gasztronómus, később  gasztroblogger lettem. Állapotomat visszafordítani nem tudom, ezért igyekszem szinten tartani. 
A laboreredményeim kitűnőek! Sok, teljesen egészséges ember megirigyelhetné. A cukorértékeim normálisak. Mindezt, a nem gyökeresen, de kicsit átalakított táplálkozásnak köszönhetem. Eddig is imádtam a salátákat, paradicsom függőségemről külön blogoldalamon olvashattok, soha nem voltam nagy kenyér fogyasztó, így nem okozott gondot az apró változtatás.
Akkor térjünk rá végre a lényegre! Kata tehát átadta a stafétát, és szívesen fogadtam. Szerencsére időben érkezett. 


Drága Anyósomtól, a hétvégén nagyobb mennyiségű cukkinit kaptam, így most arról fogok értekezni. Most van a szezonja. Viszonylag olcsón beszerezhető ilyenkor, de nem nagyon ismerik a felhasználás módjait. Az elmúlt évek során sok tapasztalatot szereztem a cukkini alapanyagként való alkalmazásáról, így jöjjön néhány.
Kovászolt cukkini:
Többször kipróbált, elkészített finomság. Úgy készítem, akár a kovászos uborkát. Persze akik ismerik kísérletező hajlandóságomat tudják, némi csavar mindig van benne. Most sárgarépát, hagymát, fokhagymát, csilit, és rengeteg kaporszárat tettem az 5 literes üvegbe. Ebből az üvegből használok kettőt felváltva, ha nagy a nyüzsgés, akár egyszerre. Egyetlen szabály van! A hozzáadott só mennyisége. Ez a feltöltéshez használt meleg vízhez literenként egy evőkanálnyi. Ha jól gazdálkodsz a betöltött nyersanyaggal, - és miért ne tennéd, - akkor az üvegbe 2 evőkanál só kell.
A legfőbb minőségellenőr!

Így szorítottam le kaporszárakkal,
 az üveg tartalmát.
Jelen esetben, mivel sárgarépa is került az edénybe, azt előtte blansíroztam. Forró, sós vízben, kicsit előfőztem. Annyira, hogy a roppanósságát megőrizze, de ne legyen túl kemény. Ezzel a meleg, de már nem forró vízzel öntöttem fel az üveg tartalmát később. Mivel nem akartam pár szem krumpliért, külön bevásárlást tartani, kenyérrel kovászoltam. Ajánlom a szeletekre vágott krumplit is, mert azzal is kitűnő eredményt lehet elérni.
Egy nappal tovább tart ugyan, de a lé kevésbé lesz zavaros, visszatölthető a kovászolt finomságokra. Akár lehűtve, üdítőként is fogyasztható. Egy ekkora üvegbe, kb. 2.6 kg. hasznos anyag fér. Mivel már el is készült a finomság, a tapasztalatokat összefoglalom. 3 nap alatt, ragyogó napsütésben készült el. A hasznos anyagokat különválogatva, a léből kicsit visszatöltöttem, és hűtőbe tettem. A lé, nem lett túl zavaros, ami annak köszönhető, hogy a kenyér, a legtetején, egy nagy kaporvirág fölött volt, így egyben ki lehetett emelni az üvegből. A hagyma, és a sárgarépa is kitűnő, enyhén ropogós lett, így együtt tálalható a cukkinivel. Mindet átjárta a kapor, a fokhagyma, és a csili íze. Nem lett túl csípős, pont olyan, mint ahogy szeretjük. Bátran ajánlom tehát módszeremet mindenkinek!
Ez tehát a kovászolt cukkini répával, hagymával, fokhagymával, csilivel.
Az alatta lévő képen, már a vegyes saláta látható, ami ugyanekkor, szintén cukkinivel készült. Míg a kovászoltra néhány napot várni kellett, ez gyorsan elfogyott.



A maradék cukkiniből, paprika, paradicsom, újhagyma, kevés fokhagyma, több friss kapor, és petrezselyem zöld hozzáadásával friss vegyes salátát készítettem.
A feldarabolt cukkinit enyhén besóztam, majd a paradicsom, és a paprika is hozzákerült. Megvártam, míg kevés levet engedett, majd kevés száraz fehérborral, fehérbor ecettel öntöttem fel, valamint a nem túl apróra vágott kapor, és petrezselyem zöldje is hozzá lett keverve. 2 gerezd, szétnyomott, majd nagyon apróra vágott fokhagymával, kevés őrölt borssal állítottam be a végleges ízt. Tálaláskor lecsöpögtetett mozarellát morzsoltam rá, de ajánlok hozzá más reszelt sajtot is. Kevés olíva olajjal még finomabbá tehető. Íze hasonló, a sopszka salátához.
A cukkiniből, kitűnő savanyúság is készíthető. A csemege cukkini íze olyan mint a csemege uborkáé, de mégis más. Ezt a finom savanyúságot ugyanúgy készítjük, mint a csemege uborkát. A vékonyabb, zsenge termésből, azt felszeletelve, a szükséges fűszereket hozzáadva. Az egészséges munkamegosztást követve, ezt Kedves Anyósom szokta csinálni, mi csak a munka gyümölcsét élvezzük, kora ősztől. Onnantól, amikor elfogynak a friss saláták. Mivel mindenki szereti a népes családban, általában (jó esetben) karácsonyig el vagyunk látva. Időnként, ha nagyon sok a cukkini, még a bedobálós savanyúságba is kerülhet, a sok más zöldféle mellé. Aki nem ismeri a dunsztolást, mint eljárást, inkább ne fogjon hozzá. Erre azért van szükség, hogy a hőkezeléssel, kizárjuk a savanyúság, vagy más befőtt penészedését, a kórokozók elszaporodását.
Először felöntőlevet készítünk, amibe 3 rész víz, és 1 rész 10%-os ecet kell. Literenként 1 csapott evőkanál só, púpos evőkanál cukor (szorbit) 1 kávéskanál fekete bors, mustármag, koriander, ízlés szerint kapor, torma, babérlevél is adható hozzá. Kevés, (mokkáskanálnyi) nátrium benzoát is szükséges. Régebben szalicilt tettek az üvegbe, de ennek a forgalmazását megszüntették. A dunsztolásnak a lényege pedig a forróság, ami elpusztítja a gombákat, baktériumokat, és a tisztaság. Forró vízbe állítva, majd kifőzött kupakokkal lezárva, nagyon lassan kell lehűteni az üvegeket. Ezért szokták, használaton kívüli plédbe burkolni őket.
A cukkinit ki is ránthatjuk. Könnyű ebéd, vacsora, akár köret nélkül, csak kenyérrel, pirítóssal fogyasztható vegánoknak is. 
A rántott cukkini elkészítése is igen könnyű. A meghámozott, termetesebb cukkinit ujjnyi szeletekre vágjuk, ha öregebb, és kemény magokat találunk benne, késsel, vagy kisebb pogácsaszaggatóval kivágjuk.
Enyhén megsózzuk, majd rövid pihenő után lecsöpögtetjük, leitatjuk. Bepanírozzuk liszttel, tojással és zsemlemorzsával. A zsemlemorzsába szezámmagot is keverhetünk. Forró zsírban, vagy olajban rövid idő alatt kisütjük. Ügyeljünk, hogy csak annyi szelet kerüljön a zsiradékba, amennyi nem hűti el. Ezt a könnyű ételt körettel, de akár majonézzel, vagy mint én salsával, és pesto mártogatóssal is lehet tálalni. Mindenképpen finom!
A cukkininek, természetesen, ezeken kívül is rengeteg elkészítési módja van. Biztos hallottatok már a francia lecsóról, (ratatouille) de más ételekben is sűrűn szerepelhet. Egy biztos! Rendkívül egészséges, rostos, kevés kalóriát, de sok ásványi anyagot, vitamint tartalmazó alapanyag. 
Tudjátok mit? Teszek fel egy képet a Francia lecsóról (ratatouille) is. Könnyű elkészíteni ezt is. A lényeg, a hozzávalók sorrendjén van, mert más idő szükséges a megpuhulásukhoz. Ebben az esetben, padlizsán, cukkini, paprika, paradicsom, hagyma, virsli, házi kolbász, rizs, és az edényemből megmentett patisszon is került a serpenyőbe. A következő sorrendben, természetesen minden feldarabolva: hagyma, fokhagyma, padlizsán, patisszon, cukkini, paradicsom, só, őrölt bors, kevés száraz fehérbor. Kicsit később paprika, virsli, rizs, kolbász, koriander, vagy petrezselyem zöld. Adható még hozzá halványító zeller is, amitől rendkívül pikáns lesz az íze. A kivájt, fűszerezett, sütőben kicsit elősütött patisszonban tálaltam. Esztétikailag sem volt utolsó!
Úgy érzem, kiveséztem a cukkini felhasználási lehetőségeit. Tudom, másnak is vannak praktikái, de hely, és idő hiányában, mindenről én sem írhatok. Biztatok viszont mindenkit, tegye közzé ennek a rendkívül egészséges zöldségfélének, az általa ismert elkészítési módját, módjait!
Most pedig visszatérek kicsit a mottóra, mert: Fő az egészség! 
A stafétát tehát megkaptam, köszönettel vettem, illően teljesítettem a rám bízott feladatot. 
Már csak annyi dolgom maradt, hogy bemásoljam a staféta szabályait, és megnevezzek két barátomat, akiknek továbbadom. Két olyan bloggert választottam, akiknek munkáját nagyra becsülöm. Talán azért, mert hasonlóan gondolkodunk, és szeretjük az ételeket. Kellő alázattal, de kísérletező kedvvel bánunk az alapanyagokkal.
Jó munkát kívánok a  Nassoló Naplopó  blog szerkesztő tulajdonosának Farkas Dettinek,
valamint az  Ízzel és Lélekkel  blogot nem oly régen, de annál magasabb színvonalon birtokló Évi Benczéné Jabronkának.

Utoljára, de nem utolsó sorban továbbadom a szabályokat:





1. Ha megkaptad a felkérést, tölts fel egy olyan ételt a blogodra vagy honlapodra - a mozgalom logójával együtt - ami egészséges vagy a megszokottnál egészségesebb módon készítettél el.

2. Az egyetlen kikötés a recepttel kapcsolatban az, hogy megfeleljen a "Fő az egészség" mozgalom szempontjainak.

3. A recept mellett tanácsokat adhatsz egészséges elkészítési módokról vagy írhatsz alapanyagokról is.

4. A felkérést 2-3 bloggernek add tovább, akiket erről értesítesz kommentben vagy e-mail-ben.


5 megjegyzés:

  1. Nagyon jó ez a cukkini-receptgyűjtemény és gyönyörűek a képek! Én gyűjtöm a "Fő az egészség!" mozgalom receptjeit, fel is vettem a listára ezt is. :http://teller-cake.blogspot.hu/p/fo-az-egeszseg.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! Mindig jól esik a dicséret, de most, különösen erre a bejegyzésre nagyon szívesen vettem!

      Törlés
  2. Úgy látom nem csak az egészség a fő, hanem az optimizmus, a család szeretete és az életigenlés. Gratulálok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jól látod Kedves Ildi! Úgy érzem esetemben, ez a normális hozzáállás. Ha nem így lenne, már nem élnék.

      Törlés
  3. Kedves István,és mindenki más aki olvassa.Szintén II típusú cukor beteg vagyok,szintén szeretek főzni,valamint ha ne is a hitvallásom,de fő az egészség.
    Miért nem teljesen a hitvallásom,mert mozgás nélkül semmit sem ér,ezt én magam tudom tanúsítani,bizonyítani.
    De nem is ez a lényeg,ha nem az,hogy amit itt véghez visz az nagyon pöpec,és nagyon szuper,becsülöm a kitartását,és a hozzáállását.
    Csak kívánni tudom,hogy így tovább.......mert FŐ AZ EGÉSZSÉG!!!!

    VálaszTörlés